۷ نکته بهداشتی ضروری برای اقامت سالم در هتل

اگر اهل سفر و گشت و گذار باشید، می‌دانید یکی از شروط خوش گذشتن در سفر سلامتی و تندرستی در طی روزهای مسافرت‌تان است. از این رو با رعایت این نکات بهداشتی در هتل این ایام را برای خود شیرین سازید.
هنگام رزرو هتل نیز باید به برخی نکات توجه داشته باشید زیرا در طول سفر مدت زیادی را در هتل سپری می‌کنید؛ خصوصاً اینکه زمان غذا خوردن و استراحت هم عمدتاً در این اقامتگاه می‌گذرد.
گاهی اوقات، بیشتر هزینه کردن برای رزرو هتلی بهتر، ارزش سالم ماندن را دارد، چرا که در صورت بیماری هم زمانِ تفریح را از دست می‌دهید و هم باید برای درمان هزینه کنید.
در ادامه به برخی از مهمترین نکات بهداشتی در هتل اشاره می‌کنیم.

۱٫ از ملحفه و روبالشتی شخصی استفاده کنید

رعایت نکات بهداشتی در هتل اگر میزان بارتان اجازه می‌دهد و امکانش را دارید تا حد ممکن چند ملحفه همراه با خود ببرید. سعی کنید ملحفه را طوری پهن کنید که روی تشک و بالشت را کامل بپوشاند، به این ترتیب شما در معرض آلرژن‌ها و باکتری‌ها قرار نمی‌گیرید.
اگر حساسیت‌تان بالاست این کار برای شما اهمیت بیشتری دارد. بردن ملحفه به هتل‌هایی که کیفیت کمتر (ستاره‌های کمتر) دارند و سطح بهداشتی‌شان پایین‌تر است، کاملاً ضروری است.
با این حال حتی اگر در هتل‌های ۵ ستاره و باکیفیت هم اقامت می‌کنید، همچنان به شما توصیه می‌کنیم از ملحفه و روبالشتی شخصی‌تان در هتل استفاده کنید.

۲٫ از ساس‌ها و کنه‌های موذی در امان بمانید

بهداشت هتل در ایرانشاید باورش سخت باشد اما در بسیاری از موارد افراد ساس و کنه را در هتل‌های شناخته شده و خوب هم دیده‌اند. بنابراین به صرف اینکه هتلی گران‌قیمت رزرو کرده‌اید، خیال‌تان آسوده نشود.
زمانی که اتاق‌تان را تحویل گرفتید، بلافاصله رختخواب‌ها را خوب چک کنید تا این حشرات کوچک و موذی جایی پنهان نشده باشند. اگر در سفر کودک همراه‌تان است، این بازرسی را جدی‌تر بگیرید.
این موضوع منحصر به بهداشت در هتل نمی‌شود و در مکان‌های دیگر هم باید رعایت شود.

۳٫ سرمایی‌ها، حواس‌تان باشد!

نکات بهداشتی در هتلاگر سفر خارجی در پیش دارید و عازم کشورهای سردسیر هستید، سعی کنید برای هر نفر یک پتوی سبک و کمی لباس گرم خانه به همراه داشته باشید.
زیرا از آنجایی که در بسیاری از کشورهای خارجی سوخت گران است، اتاق هتل‌ها چندان گرم نمی‌شود و این موضوع برای ما که به فضاهایی کاملاً گرم عادت کرده‌ایم، خوشایند نیست. اگر سرمایی هستید، این توصیه را پشت گوش نیندازید.
شاید موضوع بهداشت در هتل رعایت شود ولی سرما و گرما نادیده گرفته شود!
در صورتیکه لازم است حتما از هتل درخواست پتوی اضافه کنید و اجازه ندهید کمی سرما، کل برنامه سفرتان را به هم بریزد.

۴٫ فعالیت جسمی را از یاد نبرید

باشگاه در هتلیکی از مهمترین نکات بهداشتی در هتل این است که از امکانات ورزشی هتل استفاده کنید.
دلیلی ندارد که در سفر ورزش را متوقف کنید! بنابراین هنگام رزرو هتل بهتر است هتلی را انتخاب کنید که امکانات ورزشی را برای مسافران فراهم آورده است.
اگرچه دستگاه‌های بدنسازی به درد می‌خورد اما یک سالن ورزشی ساده هم می‌تواند کارتان را راه بیندازد. هنگام ورزش کردن حواس‌تان باشد که تهویه سالن مناسب داشته باشد تا دچار مشکلی نشوید.
پس از پایان ورزش هم عرق‌تان را خشک کنید و لباس گرم بپوشید تا سرما نخورید. (در سفر به دلیل افزایش فعالیت‌ها، امکان بیمار شدن خصوصاً سرماخوردگی افزایش می‌یابد).

۵٫ هوای اتاق را مرطوب نگه دارید

نکات بهداشتی مهم در هتلهوای اتاق بسیاری از هتل‌ها خشک است؛ از آنجایی که خشک بودن هوا می‌تواند باعث مشکلاتی مانند گلودرد یا خشکی بینی شود، بهتر است هوای اتاق‌تان را تا حد ممکن مرطوب نگه دارید.
اگر اتاق‌تان آشپزخانه دارد، می‌توانید یک کتری آب روی حرارت بسیار کم اجاق گاز بگذارید تا هوا مرطوب شود.
در غیر این صورت خودتان می‌توانید با نوشیدن آب و مایعات این خشکی را جبران کنید.

۶٫ مراقب خورد و خوراک‌تان باشید

کیفیت غذای هتل در ایرانموضوع تغذیه در سفر از آن دست مباحثی است که شوخی برنمی‌دارد. اگر می‌خواهید سفری آرام و بی‌دردسر داشته باشید حسابی حواس‌تان به خورد و خوراک‌تان باشد.
یکی از نکات بهداشتی در هتل این است که به کیفیت غذای هتل توجه کنید. اگر غذاهای هتل کیفیت مناسبی دارد و بتوانید تمام وعده‌ها را در هتل میل کنید، ایده‌آل است. اما اگر غذای هتل هم کیفیت چندانی ندارد و می‌تواند سلامتی‌تان را به خطر بیندازد، بهتر است غذاهای ساده و سبکی مانند انواع حاضری را از بیرون تهیه و در هتل نوش جان کنید. شاید این غذاها چندان لذیذ نباشند اما سلامتی‌تان را تضمین می‌کنند.
اهمیت خورد و خوراک به سالم بودنش محدود نمی‌شود؛ از آنجایی که عمدتاً در سفر فعالیت جسمی بیشتری دارید و مدام در حال رفت و آمد هستید باید مطمئن باشید که از تمام گروه‌های غذایی به اندازه کافی استفاده می‌کنید. تنوع غذایی، استفاده از مواد پروتئینی و سبزیجات و همچنین خوردن صبحانه‌ای کامل، مواردی است که به بهبود شرایط تغذیه‌ای‌تان در سفر کمک می‌کنند.
به همراه داشتن اسنک‌های سالم و میوه‌های تازه هم، در سلامت و سرحالی‌تان تأثیرگذار است.

۷٫ و اما لباس…

و اما لباس...طبیعی است که در سفر به دلیل رفت و آمدهای متعدد، لباس‌های‌تان بیشتر کثیف می‌شود. شما می‌توانید لباس‌های‌تان را به لاندری (لباسشویی) هتل تحویل بدهید و آنها را تمیز و اتوشده پس بگیرید.
اما اگر درباره کیفیت شستشوی لباس‌ها تردید دارید؛ مثلاً نمی‌دانید چه موادی در شستشوی آنها به کار می‌رود یا اینکه مطمئن نیستید که برای خشک شدن در محیطی تمیز و بهداشتی قرار می‌گیرند یا خیر، بهتر است برای این کار هم به خودتان تکیه کنید.
می‌توانید کمی ماده شوینده با خود به همراه داشته باشید یا در مقصد خریداری کنید. برای شستشوی لباس، در ابتدا روشویی را با شوینده خوب بشویید و آبکشی کنید. سپس درپوش خروجی آب را بگذارید و روشویی را پر از آب کنید. همان جا می‌توانید لباس‌های‌تان را به راحتی بشویید و آب بکشید. سپس در یک گوشه اتاق که نورگیر یا در معرض باد است، روی چوب لباسی آویزان کنید تا خشک شود.
(اینجاست که آویزهای لباس مخصوص سفر به درد می‌خورند).  اگر هم فضایی باز مانند بالکن در اختیار دارید برای پهن کردن لباس‌ها، عالی است! البته بهترین حالت این است که بتوانید به اندازه کافی با خود لباس ببرید تا نیاز به شستشو نداشته باشید!
با رعایت این نکات کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت قدم‌های مهمی در سلامتی‌تان در سفر برمی‌دارید. ضمناً نکته دیگری که تکرارش ضروری به نظر می‌رسد این است که بهتر است هنگام رزرو هتل، به امکانات و شرایطش دقت کنید. امکاناتی نظیر تهویه، سیستم سرمایش و گرمایش، در دسترس بودن سشوار، سرویس بهداشتی تمیز، لاندری و… را تا حد امکان بررسی کنید و بعد از آن دست به انتخاب بزنید.